Scroll ned til:   Hvordan skal bilen leveres   |   Slidtage   |   karroseri   |   Kofangere   |   Ruder/lygter   |   Interiør   |   Teknisk stand   |   Udstyr, tilbehør og papirer   |

Sådan bliver skader vurderet ved tilbagelevering

Straks når du leverer bilen tilbage, bliver der udarbejdet en tilstandsrapport. Det er en detaljeret vurdering af bilens tilstand, som foretages af en uvildig part.

Rapporten skal underskrives af både dig og inspektionsfirmatet. 

Vurderingen er bindende for både leasingtager og -giver.

Tilstandsrapporten fastsætter og dokumenterer eventuelle skader, der skal udbedres.

Hvad med slidtage af bilen?

En brugt bil bliver naturligvis slidt. Men der kan være slitage, som ligger ud over det normale, og som man derfor ikke kan godtage.

Typisk hvis det samlede visuelle indtryk er skæmmet, eller bilens tekniske egenskaber ikke er i orden, så bilens værdi er forringet mere end den normale værdiforringelse ved almindelig brug, vil slidtagen være udover det normale og det skal udbedres. 

Der vil være tale om situationer, hvor bilen har været udsat for uheld, er blevet beskadiget eller ikke er blevet behandlet korrekt. Det kan være skader som buler, brud på kofangere, skader på aksler, interiør og så videre.

Det er vigtigt, at du overholder alle serviceintervaller og får bilen til service rettidigt og i henhold til importørens foreskrifter. Ellers er bilen ikke dækket af fabriksgarantien.

Hvordan skal bilen være når du levere den til vurdering?

Når du afleverer bilen, skal den være vasket og rengjort udvendig og indvendig.

Vurderingen skal ske enten i dagslys eller i en veloplyst hal. Vurderingsafstanden er cirka 80-100 cm fra bilen.

Skader på karosseriet gælder følgende:

OK

  • Små ridser eller mindre lakafskrabninger, som ikke trænger igennem til grundmaterialet, og hvor længden er under 10 mm
  • Små ridser eller mindre lakafskrabninger, som trænger igennem til grundmaterialet, og hvor længden er under 10 mm.
  • En bule pr. del mindre end 10 mm og uden lakskade.
  • Mindre skrammer eller tryk i gummilister, der ikke skæmmer eller gør bilen mindre solid.
  • Små ridser eller mindre lakafskrabninger, som ikke trænger igennem til grundmaterialet, og hvor længden er under 100 mm.
  • Små ridser eller mindre lakafskrabninger, som trænger igennem til grundmaterialet, og hvor længden er under 20 mm.
  • En bule pr. del mindre end 30 mm og uden lakskade.
  • Mindre skrammer eller tryk i gummilister, der ikke skæmmer eller gør bilen mindre solid.

IKKE OK

  • Bløde buler, der er større end 10 mm i diameter.
  • Skarpe buler eller buler, der kræver at blive nylakeret.
  • Dårligt udførte reparationer.
  • Gamle skader af enhver slags.
Skader på kofanger og sidepaneler gælder følgende:

OK

  • Små ridser eller mindre lakafskrabninger, som ikke trænger igennem til grundmaterialet, og hvor længden er under 100 mm.
  • Små ridser eller mindre lakafskrabninger, som trænger igennem til grundmaterialet, og hvor længden er under 20 mm.
  • En bule pr. del mindre end 30 mm og uden lakskade.
  • Mindre skrammer eller tryk i gummilister, der ikke skæmmer eller gør bilen mindre solid.
  • Bløde buler, der er større end 10 mm i diameter.

IKKE OK

  • Skarpe buler eller buler, der kræver at blive nylakeret.
  • Dårligt udførte reparationer.
  • Gamle skader af enhver slags.
  • Brud eller revner.
  • Deformationer, som blandt andet kan bevirke, at delen ikke sidder perfekt.
  • Deformationer af kofangerkerne eller beslag.
  • Skrammer eller tryk i gummilister, der påvirker soliditeten eller skæmmer.
Skader på ruder og lygter gælder følgende:

OK

  • Isolerede stenslag eller afstødte splinter dog ikke større end 5 mm - og uden for førerens synsfelt
  • Meget små stenslag eller afstødte splinter - op til 10 stk. pr. 10 cm2 - som hverken kan ses fra den angivne vurderingsafstand eller generer udsynet.
  • Ridser, som ikke er synlige fra vurderingsafstanden.
  • Små ridser eller skrammer som følge af normal brug.
  • Normalt slid på sæder og indtræk.
  • Brandmærker, som ikke kan ses fra den angivne vurderingsafstand og dermed ikke kræver, at interiøret bliver repareret eller skiftet ud.
  • Snavs og misfarvning, som kan fjernes ved professionel rengøring.

IKKE OK

  • Brud og revner.
  • Meget små stenslag eller splinter - mere end 10 stk. pr. 10 cm2.
  • Tydelige stenslag eller afstødte splinter i førerens synsfelt.
  • Stenslag eller afstødte splinter større end 5 mm.
  • Utætte for- og baglygter.
  • Beskadigede forlygter, baglygter og lygtehuse.
Skader på interiør gælder følgende:

OK

  • Små ridser eller skrammer som følge af normal brug.
  • Normalt slid på sæder og indtræk.
  • Brandmærker, som ikke kan ses fra den angivne vurderingsafstand og dermed ikke kræver, at interiøret bliver repareret eller skiftet ud.
  • Snavs og misfarvning, som kan fjernes ved professionel rengøring.
  • Brud og revner.

Ikke OK

  • Ridser, snit, huller, brud m.v.
  • Formdele, der er blevet misformet.
  • Beskadigede sikkerhedsseler eller sikkerhedslåse.
  • Snavs og misfarvning, som ikke kan fjernes ved professionel rengøring.
  • Skimmel eller unormal lugt. (Rygning i bilen tages alvorligt!)
  • Manglende dele som nakkestøtter, afdækninger, sæderækker m.v. Se din leasingkontrakt.
  • Revnede eller løse gummilister i eksempelvis døre og bagklap.
Bilens tekniske stand

IKKE OK

  • Mislyde fra motoren, udstødning, transmission eller undervogn.
  • Bremser slidt meget mere end forventet ved det aktuelle kilometertal.
  • Dæk slidt ned under 3 mm.
Bilen vil også blive tjekket for manglende eller defekte dele ud fra udstyrslisten i leasingkontrakten.
  • Nøglekodekort
  • Bilnøgler
  • Radiokodekort
  • Medfølgende værktøj
  • Fjernbetjeninger
  • Bagagerumsafdækning
  • Navigations-CD/DVD
  • Vinterdæk
  • Aluminiumsfælge
  • Servicehæfte/instruktionsbog
  • Bilens papirer, registreringsattest del 1
  • Med mere
Dine muligheder, hvis bilen skal repareres

Du kan selv sørge for at få udbedret skader og mangler, før du afleverer bilen til inspektionsfirmaet. Det står dig frit for, hvilket værksted du vil bruge. Inspektionsfirmaet vil dog stadig gennemgå og vurdere bilen for skader og mangler

Eller du kan overlade det til inspektionsfirmaet at vurdere skaderne, samtidig med at du alligevel afleverer bilen til slutkontrol. Du vil modtage en regning fra os for skaderne.

Er der tale om forsikringsskader, skal de - for at du kan få reparationen dækket af forsikringen - være udbedret, inden bilen bliver kontrolleret af inspektionsfirmaet.

Når du har afleveret bilen, er du ikke længere bruger af bilen. Din forsikring dækker derfor ikke længere.

Hvis service ikke er overholdt i henhold til importørens foreskrifter, så vil du sammen med forhandleren tage en dialog om det videre forløb.