Toyota starter logistik med brintdrevne lastbiler

Pressemeddelelse fra Toyota Danmark 24. juni 2025

Toyota i Europa er for alvor begyndt rejsen mod et distributionsnet bestående udelukkende af nulemissionskøretøjer. Det sker med introduktionen af brintdrevne lastbiler på distributionsruterne mellem Belgien, Frankrig, Tyskland og Holland. De nye 40-tons lastbiler udstyret med brændselsceller fra Toyota er bygget af VDL Groep og har en reel rækkevidde på 400 km på en enkelt optankning.

Toyotas europæiske hovedkontor, Toyota Motor Europe, og den internationale industri- og produktionsvirksomhed, VDL Groep, samarbejder om at integrere Toyotas brintteknologi i lastbiler. For knap to år siden introducerede parterne den første brintlastbil, der er blevet brugt som kørende testplatform.

Nu er Toyota så klar til at introducere yderligere fire nye brintlastbiler, der skal køre på koncernens logistikruter mellem Diest i Belgien, Lille i Frankrig, Køln i Tyskland og Rotterdam og Weesp i Holland.

Introduktionen af de fire brintlastbiler foregår i tæt samspil med logistikselskaberne Vos Transport Group, CEVA Logistics, Groupe CAT og Yusen Logistics og skal sikre, at distributionen sker uden udledning af emissioner fra udstødningen. Toyota vil løbende evaluere brintlastbilernes præstationer i den daglige drift, hvor de skal transportere over en halv million reservedele og tilbehørsdele for Toyota Parts Centre Europe.

Nul emissioner fra udstødningen
En 40-tons brintdrevet lastbil leverer tilsvarende ydelse som en traditionel dieseldrevet lastbil på lignende ruter men uden nogen som helst udledning af emissioner fra udstødningsrøret. Brintlastbilerne drives nemlig af en elmotor, der under kørslen får strøm genereret af brinten fra brinttankene i kombination med ilt fra atmosfæren.

En enkelt optankning giver op til 400 km rækkevidde under virkelige kørselsforhold. Derudover reducerer den vibrationsfrie og støjsvage elmotor eventuelle gener for omgivelserne, når lastbilen kører forbi, ligesom chaufførerne oplever en markant øget komfort bag rattet.

"Det her initiativ understøtter Toyotas mål om at skabe en CO2-neutral logistik inden 2040, men det har også til formål at bidrage til at fremme brintøkonomien. Brintlastbiler kan øge efterspørgslen af brint, hvilket er en af de vigtigste bidragsydere sammen med implementeringen af EU's forordning om alternative brændstoffer (AFIR)," siger Thiebault Paquet, vicedirektør for Toyotas forsknings- og udviklingsafdeling i Europa.

Han ser frem til sammen med logikstikpartnerne at hente værdifuld erfaring fra den daglige drift af Toyotas første brintdrevne flåde af tunge køretøjer og løbende at forbedre både køretøjer og driftsprocesser.