Hvad er WLTP? - En ny testmetode til måling af brændstofforbrug og udledning

Fra NEDC til WLTP: Hvad blev ændret? 


Teknologiske fremskridt og ændringer i kørselsforhold betyder, at den næsten 40 år gamle NEDC-testmetode skulle erstattes med nyere smart teknologi. Dette blev gjort for at sikre mere præcise beregninger og sammenligninger, er den nye WLTP-testmetode baseret på mere realistiske testbetingelser, så laboratorietest i højere grad afspejler den faktiske brændstoføkonomi og udledning ved kørsel i virkelighedens verden. Oftest genkender man ved den gamle testmetode, at man lige skulle regne med en fejlrate i beregningen på +/- 5-10 l/km, med den nye WLTP målingsmetode kan man stort set regne med en præcis udregning med kun +/- 2-5 l/km.

Hvordan bliver WLTP-testen udført?

Testcyklus

Dynamiske test giver et bedre billede af virkelig kørsel

Cyklusperiode

Testen varer 30 minutter - en forøgelse på 10 minutter

Cyklusdistance

Distancen er 23,25 km lang - mere end dobbelt så meget som den gamle

Kørefaser

Mere dynamiske faser: 52 % bykørsel og 48 % landevejs- og motorvejskørsel

Gennemsnits- og tophastighed

Gennemsnitshastigheden er 46,5 km/t. (en forøgelse på 12,5 km/t.), mens tophastigheden er øget til 131 km/t.

Udstyrsvalg

Supplerende udstyrsvalg (der påvirker forbrug og CO2-udledning) indgår i beregningen

Gearskift

Gearskift foretages med varierende intervaller i stedet for faste

Testtemperaturer

Målinger foretages nu ved 23° (og CO2-værdier korrigeres til 14°) i modsætning til 20-30°.

Læs mere om Toyota Miljøudfordring 2050s