Dæktrykssensor

Dæktrykovervågning TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) og TPWS (Tyre Pressure Warning System)

Fra 1. november 2014 skal alle nye biler, der sælges i EU, være udstyret med det automatiske dæktryk overvågningssystem

Der findes flere typer dæktryksovervågningssystemer og ikke alle bruger sensorer i hjulet:

TPMS (Tire Pressure Monitoring System) Direkte system, har Sensorer i hjulene der sender et radiosignal med data.

TPWS (Tyre Pressure Warning System. TPWS) Indirekte System, måler via ABS sensorer hastigheden, som f.eks. Toyota Aygo

Lovkravet gælder personbiler jf. EU Kommissionens Forordning Nr. 523/2012.
Biler, der er typegodkendt efter 1. november 2012 og frem, skal dog allerede nu være udstyret med TPMS.
Der vil ikke blive krav om, at TPMS skal installeres bagudrettet.

Du skal være opmærksom på dette når du køber f.eks. vinterhjulsæt til din bil, der er stor prisforskel hvis din leverandør har glemt at bilen har TPMS.

Fra Dækbranchens fællesråd
Når du skal have nye dæk eller fælge til din bil med dæktrykovervågning, er der derfor nogle ting du skal være opmærksom på!
Hvis du skal have et ekstra sæt hjul, kan det være nødvendigt samtidig at købe elektroniske sensorer og ventiler som skal sidde på fælgen inde i hjulet.

Sensorer skal kodes til bilens overvågningssystem, da det ellers vil udløse fejlmeldinger.
Dæktrykovervågning er en del af bilens sikkerhedssystem og skal derfor være virksom.
Brug af flydende lappemidler som sprøjtes ind i dækket ved en punktering (eller præventivt) kan medføre skader på sensorer.

Spørg os her hvis du er i tvivl om din Toyota, Fiat, Alfa Rome, Jeep eller Iveco har dæktrykovervågning, eller hvis du vil have et tilbud på et sæt hjul.

Vi benytter cookies for at forbedre din brugeroplevelse. Ved at trykke "OK", godkender du ERA BILER's brug af cookies på denne hjemmeside. Læs mere her.

OK