Toyota afslører brintdrevet Le Mans-racerbil

Pressemeddelelse

Toyota sigter mod at køre 24-timers løbet på Le Mans med en racerbil, der udelukkende bliver drevet af brint. Sådan lyder meldingen fra mobilitetsgigantens bestyrelsesformand og barnebarn af grundlæggeren af Toyota, Akio Toyoda, på et pressemøde her dagen før dette års prestigefyldte Le Mans race. Samtidig løftede Toyota sløret for en konceptudgave af koncernens kommende brint-racerbil.

Toyota var repræsenteret på fornem vis, da mobilitetskoncernens bestyrelsesformand og barnebarnet til grundlæggeren af Toyota, Akio Toyoda, fredag formiddag på et pressemøde ved Le Mans racerbanen i Frankrig løftede sløret for mærkets fremtidsplaner i det legendariske 24-timers løb. Toyota sigter nemlig mod at køre Le Mans med en brintdrevet racerbil, så snart ACO-organisationen bag løbet åbner for en helt ny brintklasse.

Meldingen fra Toyota kommer i forlængelse af, at ACO for nylig offentliggjorde, at man ville give brintkøretøjer – både dem med brændselscelle og andre typer af brintkøretøjer – mulighed for at konkurrere i løbets kommende brintklasse. Hvornår det sker, er dog endnu ikke offentliggjort.

På pressemødet kunne Akio Toyoda samtidig løfte sløret for en konceptudgave af motorsportsafdelingen, TOYOTA GAZOO Racings, kommende brintdrevne Le Mans racerbil med navnet GR H2 Racing Concept.

Endnu er oplysningerne om fremtidens racerbil sparsomme. Men det 5,1 meter lange og 2 meter brede køretøj er 20 cm længere end teamets nuværende GR010 Hybrid Hypercar, der deltager i 24-timers løbet på Le Mans i år, og vil blive udstyret med en brintmotor og et hybridsystem. Designmæssigt er der desuden store ligheder mellem de to teknologisk ret forskellige racerbiler.

Det vil ikke være første gang, at Toyota konkurrerer med en brintdrevet racerbil. Toyota har således kørt med en brintbaseret Corolla i den japanske motorsportsserie, Super Taikyu. Samme brintdrevne GR Corolla H2 Concept vil få timer inden starten på dette års 24-timers løb på Le Mans foretage en demonstrationskørsel på den 13,3 km lange legendariske Le Mans racerbane som led i at gøre opmærksom på Toyotas multiteknologiske tilgang. Koncernen mener nemlig, at der skal et samspil af flere forskellige teknologier til for at løse den grønne omstilling hurtigst mulig på mest optimal vis.

Toyota benytter deltagelsen i motorsport som led i udviklingen af fremtidens teknologier. Motorsport gør det nemlig muligt at teste under de mest barske og krævende forhold og dermed være med til at fremskynde brugen af brintteknologi og realiseringen af et CO2-neutralt samfund.

Toyota udstiller den nye koncept-racerbil, GR H2 Racing Concept, i ACO’s brintby, "H2 Village" under hele 24-timers løbet på Le Mans.