Toyota har testet fuld solid state batterier i konceptbilen Toyota LQ.

Toyota tager næste skridt mod produktion af solid-state-batterier

Pressemeddelelse fra Toyota Danmark 9. oktober 2025

En af fremtidens lovende batteriteknologier, solid state eller faststof-batterier, er nu kommet et skridt nærmere produktion til brug i elbiler fra Toyota. De to japanske koncerner, Toyota og Sumitomo Metal Mining, har netop indgået en fælles udviklingsaftale om masseproduktion af såkaldt katodematerialer til brug i fuld solid state batterier til elbiler.

 

 

Der er store forventninger til en af fremtidens særligt lovende batteriteknologier til elbiler, solid state batterier også kendt som faststof-batterier. Elbiler med fuld solid state batterier få en højere ydeevne, længere rækkevidde, kortere opladningstid og højere effekt.

De såkaldte fuld solid state batterier er primært sammensat af en katode, anode og fast elektrolyt, der gør det muligt at mindske batteriernes fysiske størrelse uden at mindske kapaciteten samt øge effekten og levetiden i forhold til de nuværende kendte, væskebaserede batterier.

De to japanske koncerner, Toyota og Sumitomo Metal Mining, der altså netop har indgået en formel, fælles udviklingsaftale, begyndte at samarbejde i 2021. Siden da har de lavet fælles forskning i katodematerialer til fuld solid state batterier med fokus på udfordringer som nedbrydning af katodematerialer under gentagne opladnings- og afladningscyklusser.

Gennembrud i forskningen
Senest har de to virksomheder opnået et gennembrud i forskningen ved brug af Sumitomo Metal Minings pulversynteseteknologi. Gennembruddet består i, at man har formået at udvikle et "meget holdbart katodemateriale", der kan benyttes i alle fuld solid state batterier.

Sumitomo Metal Mining har over 20 års erfaring med at levere katodematerialer til en bred vifte af elektriske køretøjer og sigter med den seneste udvikling efter at kunne tage et stort skridt sammen med Toyota mod masseproduktion af de vigtige materialer.

Begge virksomheder vil fortsætte udviklingen af teknologien inden for forskellige områder som forbedring af ydeevnen, kvaliteten og sikkerheden af katodematerialer til fuld solid state batterier samt ikke mindst at reducere omkostningerne til masseproduktion.

"Vi har i en længere periode testet fuld solid state batterier i forskellige køretøjer - bl.a. i konceptbilen Toyota LQ, der bl.a. blev benyttet under de olympiske og paralympiske lege i Tokyo i 2021. Med det seneste gennembrud forventer vi at introducere fuld solid state i de første elbiler inden for tre års tid," siger Anders Tystrup fra Toyota Danmark.

Toyota sigter altså mod en lancering af elbiler med fuld solid state batterier i 2027-28 og mod at opnå verdens første praktiske brug af fuld solid state batterier i elbiler, hvilket potentielt kan ændre bilers fremtid og bidrage til at realisere et CO2-neutralt samfund.