Fiat Hybrid

Fiats milde Hybridbiler har både elmotor og forbrændingsmotor og reducere CO2-udslippet sammenlignet med en benzin udgave af samme model

En mild hybrid kører ikke på el, men har et lille el batteri, som kan drive det elektriske udstyr der er i bilen, som f.eks. Start / Stop systemet, Aircondition, Klimaanlæg m.m. 

De nye modeller kommer med en helt ny hybridmotor, der kombinerer en helt ny 3-cylindret 1.0-liters motor med et 12-volts BSG litiumbatteri. Den nye motor yder i alt 70 hestekræfter og kommer derfor til, at overgå den forhenværende 1,2 liters benzin-motor med 1 hestekraft. Den nye milde hybridmotor forbedre brændstof effektiviteten, da motoren ikke længere skal levere strøm til det elektroniske i bilen, og derfor reducerer den nye Fiat 500 også i gennemsnit sit CO2-udslip med op til 20%. 

Fiat Hybridbiler (MHEV)

Fiats hybridbiler er dynamiske, smukke og rustikke. Den milde hybridteknologi består af et 12-volts BSG lithiumbatteri, der leverer energi og kraft til elektriske komponenter i bilen, blandt andet Start/Stop funktionen, klimaanlægget og touch-skærmen i bilen. Dette er med til at reducere energiforbruget med op til 20% ift. forhenværende benzinmotor.

*Procentsatser er vejledende og afhænger af kørselsadfærd, bilmodel og mærke. Fælles for de milde hybridbiler er at de i større omfang benytter mindre benzin og udleder færre partikler ud i atmosfæren, og dermed også mindre CO2

Fordele og ulemper ved Fiat Hybrid

Fordele
  • Ikke lige så brændstofeffektiv, som en almindelig Hybrid
  • Forbedringer i udslippet af kuldioxid ift. tilsvarende benzinmotor
  • Køredynamiske fordele hvor f.eks. start/stop respondere hurtigere og mere smidigt
  • Skal ikke oplades, batteriet oplader sig selv under kørsel
Ulemper:
  • Kan ikke køre på ren el
  • Har ikke som standard automatgear

Se hvordan batteriet hjælper motoren i Fiat 500 Mild Hybrid